Neraka merupakan suatu tempat yang wajib diyakini oleh umat Islam sebagai satu tempat pembalasan yang mempunyai kesengsaraan abadi setelah mati.
Jika baik amal seorang manusia itu, dengan rahmat Allah, dia akan masuk
ke syurga dan jika buruk amal seseorang manusia itu, dia akan dihumban
ke dalam neraka dan diberi 3 jenis makanan yang mengerikan ini. Apakah 3 jenis makanan di neraka itu?
gambar hiasan-Kalau setitik debu neraka jatuh ke bumi, boleh hancur lebur dunia dan seisinya. |
1. ZAQQUM
Firman Allah swt: Sesungguhnya
pohon zaqqum itu, makanan orang yang banyak berdosa. Ia bagaikan kotoran
minyak yang mendidih di dalam perut, seperti mendidihnya air yang amat
panas. (43 – 46 : ad-Dukhan)
Firman Allah swt: (Makanan surga) itukah hidangan yang lebih baik ataukah pohon zaqqum.? Sesungguhnya
Kami menjadikan pohon zaqqum itu sebagai ujian bagi orang-orang yang
zalim (samada mereka percaya atau tidak). Sesungguhnya ia adalah
sebatang pohon yang tumbuh dari dasar neraka.
Buahnya seperti kepala syaitan-syaitan. Maka sesungguhnya mereka
benar-benar memakan sebagian dari buah pohon itu sehingga memenuhi
perutnya dengan buah zaqqum itu. (62 – 66 : as-Saffat).
Ibnu Abbas berkata: “Sesungguhnya Nabi saw membaca ayat ini: “bertakwalah
kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali
kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.”
Rasulullah saw bersabda: “Sekiranya
setitis zaqum menitis ke dunia nescaya akan merosakkan seluruh
kehidupan ahli dunia. Bagaimana keadaan orang yang setiap hari buah
zaqum menjadi makanannya?”
Hadis riwayat Tirmizi, Nasaie, Ibnu Majah dan Ibnu Hibban. Syekh Syuaib menyatakan sanad hadis ini sahih.
Imam Ibnu Kathir berkata: “Allah
swt menyatakan mereka memakan pokok ini walaupun rupanya sangat buruk
dan sangat hodoh. Tambahan lagi dengan rasanya yang tidak sedap dan bau
yang busuk. Mereka terpaksa makan kerana tidak ada yang lain.”
2. GISLIN
Firman Allah swt:
Maka tiada seorang temanpun baginya pada hari ini di neraka
ini Dan tiada (pula) makanan sedikitpun (baginya) kecuali dari darah
dan nanah. Tidak ada yang memakannya kecuali orang-orang yang berdosa.
(35-37 : al-Haqqah).
Ulama berselisih pendapat terhadap hakikat Gislin seperti berikut:
1. Nanah ahli neraka yang keluar dari luka dan kemaluan mereka. (Ibnu Abbas)
2. Pohon yang menjadi makanan ahli neraka. (Dahhak dan Rabie bin Anas)
3. Air dari basuhan daging dan darah ahli neraka. (Akhfasy)
2. Pohon yang menjadi makanan ahli neraka. (Dahhak dan Rabie bin Anas)
3. Air dari basuhan daging dan darah ahli neraka. (Akhfasy)
3. DARIE’
Firman Allah swt:
Mereka tiada memperoleh makanan selain dari pohon yang berduri. yang tidak menggemukkan dan tidak pula menghilangkan lapar. ( 6 dan 7 : al-Ghasiah)
Para Ulama berselisih pendapat terhadap Darie’. Diantaranya adalah seperti berikut:
1. Tumbuhan yang berduri yang melata di tanah. (Pendapat Ikrimah, Mujahid dan kebanyakan ulama tafsir).
2. Batu (pendapat Said bin Jubair).
3. Tumbuhan hijau yang busuk. Ianya dilemparkan laut ke daratan. (pendapat Khalil).
4. Pohon berasal dari api neraka. (Pendapat Ibnu Abbas)
Pendapat yang dipilih adalah seperti yang dinyatakan oleh Imam Qurtubi:
“Pendapat yang lebih jelas adalah ianya pokok yang berduri seperti ianya di dunia. Daripada Ibnu Abbas ra, Nabi saw bersabda: “ Darie
adalah sesuatu yang ada dalam neraka. Ia meyerupai duri. Lebih pahit
dari pokok lidah buaya. Lebih busuk dari bangkai. Lebih panas dari api.
Allah swt namakannya sebagai Darie.” (Hadis riwayat Ibnu Mardawiyah – sanadnya lemah)
MAKANAN YANG SUKAR UNTUK DITELAN
Karena sesungguhnya pada sisi Kami ada belenggu-belenggu yang berat dan neraka yang menyala-nyala. Dan makanan yang menyebabkan tercekik di kerongkong dan azab yang pedih. (12 – 13 : al-Haqqah)
Ibnu Abbas berkata: “Makanan
yang tidak boleh ditelan dan tersangkut di halkum. Tidak boleh turun ke
perut dan tidak boleh dikeluarkan. Makanan ini adalah Gislin, Zaqqum dan
Dharie.”
KELAPARAN YANG MENYEKSAKAN
Abu Darda berkata: Rasulullah saw bersabda:
“ Dicampakkan rasa lapar kepada ahli neraka. Kelaparan yang mereka rasai menyamai azab yang mereka alami dalam neraka.
Lalu mereka menjerit meminta tolong dan mereka pun diberikan Darie yang
tidak menghilangkan kelaparan mereka. Lalu mereka menjerit meminta
makanan dan mereka pun dibawa makanan yang menyebabkan mereka tercekik.
Mereka teringat kalau tercekik didunia mereka hilangkan dengan air.
Mereka pun meminta air minuman. Lalu mereka diberi air yang sangat panas
dengan besi-besi panjang yang berkapala sabit. Muka mereka hangus
terbakar apabila air ini menghampiri mereka. Segala isi perut terputus
apabila masuk kedalam perut mereka.
Hadis riwayat Tirmizi dengan sanad yang
lemah. Kebanyakan apa yang disebut dalam hadis ini ada disebut dalam
ayat Quran dan Hadis sahih yang lain.
RUJUKAN:
Tafsir Qurtubi, Tafsir Ibnu Kathir, Tuhfatul Ahwazi, Sunan Tirmizi tahqiq syeikh Syuaib, Muntaqa oleh Dr Yusuf Qardawi, Tazkirah oleh Qurtubi, Buhur Zahirah oleh Imam as-Safirani.
Tafsir Qurtubi, Tafsir Ibnu Kathir, Tuhfatul Ahwazi, Sunan Tirmizi tahqiq syeikh Syuaib, Muntaqa oleh Dr Yusuf Qardawi, Tazkirah oleh Qurtubi, Buhur Zahirah oleh Imam as-Safirani.
No comments:
Post a Comment