Followers

Wednesday, February 1, 2012

~kawin muda~

Views


Assalamualaikum...
sebenarnye aku semakin penasaran dengan kawan2 aku niyh
tahu nape...isu kahwin muda makin menjadi-jadi lak...
bukan x leh la kawan2...
k..x pe la..
aku nak cite sepanjang pengalaman aku after exam
tentang ape....
tentang kahwin muda la...
ni just pengalaman aku...
saje nak share
bergantung la pada pendapat korang yep...
bagi aku pengalaman mengajar aku tuk hidup di dunia ni...
lepas korang bace entry ni...
terpulanglah pada korang yep...
*
*
*
*
cerita bermula
*
*
*

 akak sepupu aku yang sulung nak kawin
tarikh perlangsungan die 18/11/2011
arghh..akak, sepupu aku uh dah 20 an dah...
die standard r...
aku dah ckp awal2 yang aku x dpt join mase perkahwinan die uh
die agak terkilan jugak la..
aku un terkilan jugak sebenarnye....
tapi exam is more important!
arghh..family aku sangat besar...tak terhitung aku dgn jari..
1...2....3.....4....5.....6....7....8....9.....10....
ish da lagi ni, arghhh, lantak lah
ramai sgt...tapi untung jugak kat aku
pegi mane2 ada saudara...tapi pening jugak
ape taknye...masing2 berebut aku suruh aku stay dgn diorang after exam
fuhhh...pening aku mane satu patut aku gi...
ape kaitan nye sepupu aku dgn cerita yang aku nak cite kan sebenarnye...
*
*
*
*
*
aku panggil die pak ustaz la senang..sbb ape aku pggil die camtu
sebab die selalu keluar tabligh...Norway, jgn cite r
dah sampai sane dah menyebarkan dakwah die
tapi sayang dia belum kawin lagi la..
zaman bujang die, menghabiskan mase berdakwah...
ala, hal dunia un amik taw jugak..
after gi luar negara dia sambung la balik keje die cari duit..
 umur dia lingkungan 30 an..
aku rapat gak la dgn die...
maybe belum jodoh die lagi kottt...
x pe la...
tetibe mase perbincangan perkahwinan sepupu aku uh...
tetibe die cakap die nak kawin...
ishhh pelik betul aku dgn pak sutaz ni..ketika itu dalam bln 9,
die nak kawin kembar dgn sepupu 
aku uh...jimat kos...cepat2 lagi bagus...
bende baik x elok dilambatkan...katenye.....
ishh...pelik aku..tunang x lagi tetibe nak kawin...
bia betul pak ustaz...jgn la main2...jgn nak tipu owg...
betul la...wat pe pak ustaz nak tipu...hahahha..
aku anggap die main2 sebab die suke bergurau dgn aku..
aku un layan je la...
dgn sape pak ustaz?
umur die berapa?
*
*
*
*
*
orang sini je..umur die sekarang dia form 3...hahaha..
agak2 nye umur die bape eak???
korang leh kira sendiri...
aku dah terkejut beruuuuuuuuk dah...
tapi aku still anggap die main2
sepuluh minit kemudian....
keluarga pihak perempuan datang umah nak bincang pasal perkahwinan anak die yg f3 uh...
eak...dunia dah terbalik...keh3
beria betul pakcik ni nak kawinkan anak die yang still muda uh..
aku semakin penasaran...
dulu aku fikir perkahwinan muda ni jauh sangat dgn aku...
tu la, Allah nak tunjukkan kuasa Dia kan...
akhirnye berlaku depan mata aku....
tit...tot...tit...tot..tit...tot...

pernikahan berlangsung 18/11/2011
sorry pak ustaz...n my cousin
x dapat pegi majlis pernikahan berkembar uh...
kompem meriah kan...
mase exam uh...nset aku asyik berdering je..
sibuk tanye aku balik ke x...aku un bengang la...
aku offffffffffffffff nset uh...kacau aku jep...
hahaha...

fuhhh...exam selesai...skrg ni aku nak taw cite sebenar ustaz ni
aku x sedap hati la pasal ustaz ni...
aku rase ada bende yang x settle...
aku pelik la...
mane ade zaman sekarang nak kawinkan anak2 die awal2...
betul x???
orang terfikir x nape Rasulullah kawin dengan Aisyah...
Aisyah mude kan...Rasulullah kawin mase umur Aisyah 6 tahun...
tapi Rasulullah bersama dgn Aisyah mase Aisyah umur 9 thn
lagi un Rasulullah dpt wahyu dr Allah tuk berkahwin dgn Aisyah...
Mereka umur 6 tahun dah baligh dah....
lagi un keje umah diorang expert dah..
no wonder la...
umur 10 tahun dah dapat anak....
tapi zaman sekarang ni dah lain....
suasana di Malaysia ni pun x sama mcm diorang...
wat eje umah un x tentu lagi pandai ke x mase umur 9 tahun...
kehkehkeh....kecuali....
kalo parents die memang mementingkan hal rumah tangga kat anak2 diorang seawal usia...

hahaha....tu la yg aku terfikir...ape reasons sebenar parents perempuan
uh lepas kan anak die????
penat gak aku pikir...aku x nak la pak ustaz tu terpedaya..
kesian kat die,senang2 je org pijak kepala die...
ok, aku join program kat rantau after bebarapa hari exam...
sampi kat terminal one, dah pukul 4 ptg...
aku rase aku x leh balik umah lagi sbb bas dah x de da...kalo da un kul 6 ptg
perjalanan ambil masa 2 jam...
ishhh...xleh xleh...bahaya uh
kal aku teruskan perjalanan gak,aku sampai bus station dalam pukul lapan malam
fuhh, tempat uh dah sunyi dah,parents aku konpem2 belum sampai kat situ

so..aku singgah umah makcik...aku stay sane dalam 3 hari...
banyak sangat aku celoteh kan...
sabar la...
nanti korang x paham citer die cam mane...
bile aku kat umah makcik aku...
aku selalu lawat pak ustaz uh...
ala rumah die kat rembau jep....no hal la tuk aku...
borak2 dgn isteri die....
cantik????...
hahaha, no comment..sbb aku fikir ciptaan Allah tu sume cantik...
so x layak tuk aku comment...
borak dgn die, main ati die sikit...hahaha...bukan kenakan die...
hahaha....
rileks la....kehkehkeh..
bile aku tenung matenye, ade peti besi dalam uh yg dah terkunci rapat2
aku cari kunci uh di dalam hati die, aku buka peti uh slow slow
takut ade yg tercalar...
hahah...rupenye...
die...
kena...
kawin.....
-
-
-
paksa!
kecian kat die, parents die pakse kawin...
2 mggu b4 kawin, merisik dan terus tunang
after uh terus kawin...fuhhh..
mengejut uh...
ape cer sebenarnye...x kan la parents sanggup wat camtu???
korang terfikir x???
atau korang blame 100% kat pak ustaz uh???
k..nanti lu..
jgn judge lu...
ish, aku ni macam detektif lak...
tapi aku x nak la amik uh, 6ti classmate aku marah lak amik tittle detektif uh
betul x detektif conan....ish, terlepas lak..
urm...rupanya, dia ni seorang yang agak sosial..
lepak sane lepak sini...balak, konpem la ade...
sekolah???
x terfikir un die nak sekolah...lepak dgn geng + member die uh
so....parents die x nak die rosak dgn mengambil tindakan drastik dgn mengahwinkan die
pak ustaz uh sebenarnye x taw un yg isteri dye uh kena paksa..
tetibe aku teringat lek PSI yg aku study uh..
berlegar legar kat kepala aku niyh..
nak je aku kuarkan sume yang ade...hekhekhek,boleh jadi peguam ni
tapi x nak lah, risiko sgt besar..silap langkah ke neraka pergi nye...
ape yg leh aku wat...
sbb dlm hal ni masing2 bersalah...
pak ustaz uh jd macam pak sanggup lak...
ishhh...aku x taw nak kecian kat sape...
kalo korang nak kesian kat sape eak...
sepanjang aku duk sane...aku dah dpt tengok gelagat diorang niyh
makcik aku selalu gak la dtg sane..melawat..
lagi un perempuan uh x taw wat keje umah...jd makcik aku dtg
tuk tolong pak ustaz tu la...kecian tgk die
ada isteri macam x de...ala...think positive k...
die budak lagi..no wonder die x tau pape...
suami die la yg wat sume...
wah...
ni klimaks die...
malam uh, dpt panggilan kecemasan dari pak ustaz...
dalam puku 11 mlm..
aku memang dah penat dah time uh...tapi gagahkan jugak gi umah pak ustaz...
tau ape jadi....
isteri die meraung minx dilepaskan sampai satu taman taw..
pak ustaz uh kurung die, sbb die gemar lari umah ikut member die uh
tengah malam tu jgk die wat hal
nak balik umah...

suami die dah penat call parents die...tapi sume matikan enset..
just kakak die jep yang kate, family die dah x nak amik tau pasal die
skrg ni,die isteri org...tu sume tanggungjawab suami die...
fuhhh..x sudah dgn tu...
polis lak datang...keluar surat report kate pak ustaz culik anak dara org..
die menagdu kat polis supaya suami die uh lepaskan die
dia x penah cintakan suami die kenal lagi la x...
jiran sume dengar...sume umpatan fitnah dah keluar malam tu jugak...
tak ke malu dibuatnye...
fuhh...Alhamdulillah...settle..malam tu gak..
aku and makcik aku tenangkan perempuan uh...
abis sume tazkirah aku keluar...tu la gunenye ilmu yang kita ada kan...
tanggungjawab kat masyarakat uh jgn diabaikan...
aku balik cam biasa dalam pukul 1 pagi...
ngantuk sangat ni...penat tadi x abis lagi
esoknya aku kena balik umah...
ambil bas pagi...
pagi tu jgk pak ustaz tepon...
kenape???
die dah cerai...jatuh talak sebabdia lari rumah...
pak ustaz uh dah ckp dah, kalo lari lagi dari umah lagi , jatuh talak satu
lagi un memang perempuan tu nak kan...
bwu sebulan nikah...
isteri die lari rumah..
pecah tingkap and ikut member die...
aku un x taw nak ckp ape kat pak ustaz uh...
aku rase yg diri aku ni kecik lak...
ye la..diorang sume dah kawin...aku jep still single...
pastu nak menyibuk lak hal org yg dah berumah tangga...
aku un tertunduk malu...
nusyuz....tu la perempuan uh lakukan...
pape un byk pengajaran yg aku dpt...
perkara uh sume berlaku dpn mata...


Allah berfirman yang bermaksud:" (lazimnya) wanita-wanita yang keji untuk lelaki-lelaki
yang keji, dan lelaki-lelaki yang keji untuk wanita yang keji,
wanita-wanita yang baik untuk lelaki lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik 
untuk wanita yang baik" 
(surah A-n-Nur 24:26)



korang sendiri leh pikir sape yang bersalah dalam hal ni kan...
baru2 ni...
aku dgr cite nak rujuk balik sbb perempuan uh pregnant...
aduhhh...pak ustaz...jg biarkan keluarga perempuan uh kenakan pak ustaz...
tetibe die ckp camni...

"aku nak ubah die jadi muslimah yang solehah"


aku...terdiam seketika...
no coment, tu jihad pak ustaz..
tapi apa yang aku dapat rasekan, cinta pak ustaz sudah mula berputik kerana Allah

pak ustaz....kat sini saya sertakan beberapa  
saranan tuk memperbaiki cinta..
dipetik dari solusi...kehkehkeh

1-jangan putus asa
seorangpencinta sejati x akan pernah berputus asa...
dalam perkahwinan, die sgt tabah dan sabar ibarat isi kelapa
ambil patinya, buang ampasnya...jgn pernah jadikan cinta seperti embun pagi
yang akan hilang apabila matahari menegak di kepala...

2-perkasakan cinta
pertahankan cinta itu tapi pastikan cinta itu bersih daripada nafsu yang menipu...
and then, pekasakan cinta kepada-Nya...
perasaan ini akan menjadi penawar bagi segala racun yang bakal menjelma

3-Gantungkan harapan
Jika mengharapkan cinta hingga ke Syurga...
maka pergantungan harus diletakkan kepada-Nya...
mengharap pada manusia, kekecewaan akan menjelma apabila dinodai dgn perlakuan yg x dijangkakan
akan tetapi,  menggantung harapan pada Allah, apa jua yang berlaku, maka jiwa akan reda
dan pasrah atas setiap ketentuan-Nya



nanti kita dengarkan lak cite seterusnye pasal diorang ni eak..
ape ape un
aku minx para pembaca doakan agar perempuan tu berubah
dan agar pak ustaz berjaya mendidik isterinye jadi solehah


amieeen....



























1 comment:

  1. fuhhh~ tragis cte ni.. sian kat ustaz tu. mangse keadaan.moga ALLAH kurniakan dia penganti 5 kali lebih baik daripada perempuan tu. Dan moga ALLAH buka kn pintu hati perempuan tu agar kembali k pangkal jalan..

    ReplyDelete