Followers

Monday, February 27, 2012

~api cinta~

Views



Pada suatu malam, kerana tidak dapat tidur,
aku mendengar kupu berbicara kepada lilin:
"aku cinta padamu, aku mengerti bahawa aku akan binasa,
tetapi engkau mengapa gementar dan mengapa membakar?"

lilin menjawab: "pencinta yang mentertawakan madu,
 temanku yang manis telah terpisah dariku
semenjak rasa manisnya jauh dariku
seperti pencinta yang terbunuh, api membakar diriku."

ketia lilin berbicara, rasa sedih darripada tangisannya tersebar di
mukanya yang pucat.

lilin berkata kepadaku: "kau hanya berpura-pura
kau tak tahu apakah cinta itu, kau tak tahu menderita
dan tak tahu menyelamatkan diri. kerana dengan menyentuh api
sedikit sahaja kau akan lari adapun aku, aku tetap berdiri agar dimakan api.
jika api cinta membakar sedikit dari sayapmu
kau harus berani membiarkan ia terbakar seluruhnya."

dan ketika malam belum menghabiskan saatnya
seorang wanita tiba-tiba mematikan api lilin itu
ketika lilin itu mengeluarkan asap ke atas,
wanita itu pun berkata: 
"ini adalah hukum cinta yang tidak dapat diubah,o.....anakku."

No comments:

Post a Comment