Followers

Monday, February 20, 2012

~tips khusyuk dalam solat~

Views







Tips Khusyuk Dalam Solat & Bila Orang Soleh Bersolat.

1. Sa'id bin Jubair bersolat selama 40 tahun tanpa mengetahui siapa berada di kiri dan kanannya semasa bersolat kerana Ibnu 'Abbas pernah berkata: "Khusyu' di dalam solat adalah jika orang yang melaksanakan solat itu tidak tahu siapa yang berada di sebelah kanan ataupun di sebelah kirinya." ( terlalu asyik solat) Sai'd pernah jatuh pengsan ker
ana terlalu sedih menangis tatkala membaca Surah al-Furqan ayat 13.

2. Shillah bin Assyam bersolat malam bersama-sama isterinya sampai pagi di malam pertama hari pernikahan mereka. Kita?


3. Muslim Bin Yasar tetap bersolat walaupun tembok masjid roboh tanpa terbatal sikit pun.


4. Umar bin Abdul Aziz pula bersolat dan menangis sampai keluar air mata darah mengikut riwayat al-Auza'i. Menangis hingga jatuh pengsan juga seperti Sa'id bin Jubair tatkala membaca Surah al-Furqan ayat 13. Menangis hingga seisi masjid turut menangis bersama-sama tatkala membaca Surah al-Takwir ayat 12-13 hingga dikatakan seakan-akan dinding masjid bergoncang kerana turut menangis.


4. Hassan al-Basri juga menangis dalam solat dan apabila ditanya Hamzah al-A'ma kenapa menangis, Hassan menjawab, "Anakku, kalau tidak menangis, lalu apa lagi yang harus dilakukan oleh orang yang beriman? Anakku, tangisan itu dapat mendatangkan rahmat. Jika kamu menggunakan seluruh umurmu dengan menangis, maka lakukanlah. Semoga dengan begitu, suatu waktu Allah SWT akan berkenan melihatmu kemudia memberikan rahmatNya kepadamu. Kalau kamu dapat melakukan hal itu, bererti kamu sungguh telah selamat dari api neraka."


Hassan pernah berkata, "Kalau kamu membaca al-Quran kemudian kamu benar-benar percaya kepadanya. Maka, kesedihanmu akan lama, rasa takutmu kepada Allah SWT akan bertambah, dan pasti kamu akan sering menangis di dunia ini."


Note: Carilah khusyukmu dengan memahami bacaan al-Quran dan menghayatinya sungguh-sungguh. InsyaAllah menitis jua air mata degilmu, terkikis juga kerak di hati kerasmu.


---

Allahuakbar





No comments:

Post a Comment