Followers

Tuesday, February 28, 2012

~Ijazah vs Risalah~

Views

Assalamualaikum...
apa lah cerita entry kali ni yep...

ceritanya tentang Ijazah vs Risalah...


Saya baru lepas mengikuti program anjuran Kelab Remaja Isma (KRIM)
(kalau anda ingin mengikuti  program atau ahli KRIM...anda inform kat saya yep...Insya-Allah saya akan bantu anda...tapi sekarang saya sudah naik pangkat...dari KRIM jadi PEMBINA)
program bermula pada pukul 9 pagi hingga 2 ptg di masjid negeri,Seremban
agak penat jugak la...malam sebelum tu...
baru lepas mengikuti taklimat IPTS di hotel Seremban2
dengar macam biasa jep...tapi konflik nye...MASYA-ALLAH...
nak pecah otak ni fikir tentang tawarannya...dalam masa yang sama pulak bagaimana
nak pergi program KRIM ni sebab tak ada transport...
malam tu jugak contact kawan2 untuk minta pendapat tentang universiti tu...
seorang kawan yang berumur 2-3 tahun lebih tua dari saya menasihati 
supaya sabar, jangan tergesa-gesa buat keputsan...
dia prefer kan saya tuk ambil IPTA...
macam2 jugak la dia celoteh....memberi penerangan demi masa depan aku...
selesai satu masalah...
satu lagi tengah fikir bagaimana nak pergi esok niiii...
contact la seorang member ni...ingat kan nak tompang dia kalau dia pergi dengan parents...
my aunt tak boleh hantar sebab ada anak kecil...
akhirnya, my member uh macam boleh hantar aku jep...but aku x mengharap sangat...
bila dah settle barulah boleh tidur dengan nyenyak...
esok pagi...aku bersyukur sangat sebab Allah Maha Kaya mempermudahkan 
segala urusan...x jadi tumpang member tu...lagipun saya x nak susahkan dia...
banyak na...celoteh ni..
bila pulak nak masuk tajuk...hihihi..
sorry...
ok...saya nak tanya dahulu...
anda rasa mana yang penting? ijazah ke atau risalah? 
cepat pilih.....jangan tersalah pilih....hihihi...
**
**
**
**
**
**
**
**


Ok…
Perbezaan ijazah vs risalah….

*ijazah
-satu pencapaian
-memerlukan usaha untuk mendapatkannya
-kebahagiaan untuk diri sendiri
-lebih sekeping kertas
-urusan rasmi
-ada had masa @ semester pengajian


*risalah
-ia adalah fikrah iaitu kita ingin orang lain dapat kefahaman tentangnya
-tidak dapat diukur pencapaianya pada nilai material
-merupakah dakwah
-bukan hak milik tetapi tanggungjawab sebagai seorang muslim
-hanya sedikit manusia menjadikan impian hidup
-kepuasan menunaikan lambat dirasai
-tiada had masa @ semester pengajian

Jadi kita sebagai orang islam perlu pegang kepada kedua-duanya…ramai pelajar islam hanya mefokuskan kepada ijazah tanpa risalah…

Pn. Razidah: pencaramah program menceritakan ketika beliau berada di university…Beliau akan menduduki exam pada paginya…
Malangnya, beliau terlupa scientific calculator………………..
Kalau anda la kan…sekiranya anda berada di tempat Pn. Razidah….
Apakah tindakan pertama yang anda akan buat……???



Kalau saya, saya akan minta bantuan daripada rakan saya sebab saya memiliki rakan yang baik-baik lelaki mahupun perempuan…hubungan silaturrahim mesti dijaga 
(saya bersyukur jumpa mereka)….
Saya rasa anda pun akan bertindak sedemikian…
Namun tidak pada Pn. Razidah…Rakan2 beliau mengelak daripada mebantunya malah memberi alasan mereka pun ada exam pada petangnyaaaa……………

Geram kan????
Namun, seorang cina berbangsa Kristian (saya pun ade gak kawan beragama kristian, namanya erni Justine- nak bajet la tu…)
Dia dengan suka relanya turun dari tingkat atas sekali rumah flat mengejar Pn. Razidah di dewan peperiksaan…

Pada ketika itu, beliau dalam keadaan  cemas dan cuak..melihat keadaan sedemikian, wanita kristian tersebut memeluk pn.Razidah serta mengatakan “sabar, Tuhan bersama kamu Razidah……………!!!.”
Begitulah cara mereka menyampaikan risalah mereka.
 adakah anda sudah faham maksud Rizalah dan Ijazah?

jadi...perkara baru  yang saya dapat adalah....
saya harus memegang risalah dalam mencapai ijazah...
tanggungjawab seorang pelajar Islam...

Nasib baik boleh mendapat ijazah tetapi Risalah tidak boleh buat last minute…



Ijazah tanpa risalah ibarat manusia yang kering
Risalah tanpa Ijazah ibarat manusia menjerit di tanah yang lapang….


 kadang kadang ijazah perlu didahulukan barulah risalah...
adakalanya juga risalah perlu didahulukan baru ijazah...


dua perkara yang berbeza tapi fleksibel dalam melaksanakannya...
dont worry...seandainya kita membantu di jalan Allah...
Insya-Allah.....
*
Insya-Allah.....
*
Insya-Allah.....

ish...teringat lak lagu Maher Zain...
ada jalannyaaa.....

seandainya anda kurang faham...Insya-Allah saya akan bantu untuk menyelesaikan kekusutan 
yang ada dalam fikiran anda...
 


No comments:

Post a Comment