Followers

Wednesday, February 29, 2012

~pesanan buat sahabat~

Views







KEPADA SAHABAT:

Katakan kepada sahabatku,
Tatkala melihat aku mati
Menangis untukku dan berkabung dalam kedukaan
Jangan percaya bahawa mayat ini yang engkau lihat adalah diriku
Dengan nama Allah, aku katakan kepadamu, itu bukan aku

Aku roh, dan ini hampa, hanya daging
Itu rumah dan pakaianku di suatu waktu
Aku khazanah, azimat tersembunyi, digayakan oleh debu
Aku mutiara yang telah meninggalkan kulit yang terbiar
Aku burung dan tubuh di sangkarnya
Dari mana aku harus terbang dan meninggalkan sebagai ingatan
Puji-pujian kepada Allah yang membebaskanku
Dan menyediakan tempatku di sana
Sehingga kini aku telah mati
Walau hidup dalam kabusmu
Kini aku hidup dalam kebenaran, dengan kubur-baju dibuang




Hari ini aku berbicara dengan para wali
Tanpa tabir antaranya,
Aku lihat LUH MAHFUZ dan aku baca
Apa saja yang telah dan kini dan semua yang akan terjadi

Biarkan rumahku roboh menjadi runtuhan
Letakkan sangkarku di tanah
Buangkan segala, itu hanya ingatan
Ketepikan jubahku itu hanya luaran
Letakkan semuanya di dalam kubur, lupakan sahaja
Aku telah meninggalkan perjalananku dan engkau tinggal di belakang
Tempat tinggalmu bukan untuk rumahku

Jangan fikir kematian itu kematian, bukanlah, itulah kehidupan
Kehidupan melewati semua yang upaya kita impikan
Sementara di dunia ini, disini kita diberi tidur
Kematian adalah tidur, tidur berpanjangan

Jangan takut kehadiran malam kematian
Tidak lain perjalanan kerumah yang dirahmati
Fikirkan keampunan dan kasih sayang Rabbmu
Ucap syukur atas kurniaan-Nya dan hadirlah tanpa takut

Aku kini kau juga begitu
Kerna aku tahu engkau juga akan sepertiku
Roh semua manusia datang dari Allah
Semua tubuh dari  sumber yang sama
Kebaikan dan kejahatan, sama-sama milik kita
Dan aku sampaikan khabar gembira:
‘moga menjadi milikmu
Ketenangan dan kegembiraan daripada Allah’


tinta buat sahabat...:-)

1 comment:

  1. "Aku kini kau juga begitu
    Kerna aku tahu engkau juga akan sepertiku"...TERBAIK...best2 la entry ini..teruskn..!!

    ReplyDelete