Followers

Tuesday, January 31, 2012

~Dendam~

Views


Apa yang korang faham dgn maksud dendam ni...
penah tak korang rase bende ni???
sebenarnye perasan dendam ni fitrah, kita kena pandai kawal perasaan uh
kalau tak makan diri sendiri balik...
sebenarnya, dendam ni adalah salah satu penyakit hati...
nampak simple jep tapi memberi effect yang besar pada diri sendiri
kita fikir hanya mainan perasaan je
tapi ia mampu memberi penyakit kat hati kita...
aku lak sedaya upaya x membenci dan berdendam dengan orang..
x baik...nanti x memasal aku dapat saham die lak...
tapi...hari ini aku muhasabah bali diri aku...
aku rupanye berdendam dengan someone...
x perlu tahu la sape....bak kata Dato' Siti Nurhaliza...
'biarlah rahsia....'


ye...ape yang dia buat kat aku...sangat melukakan hati aku..
ya...sangat sakit....
lukanya sudah lame dan tak sembuh2 lagi
penat jugak la aku cari penawarnya...
before ni aku x penah lak terfikir yang aku berdendam..
mata aku un dah buta dikaburi dengan dendam
sehinggakan aku dah membuat satu perkara yang aku sendiri x sangka...
bila aku muhasabah diri...
nape aku leh wat camtu..
rupanya, hati aku penuh dengan dendam...
rupanye dendam uh dah tumbuh lebih sepuluh tahun dah..
cume aku je yang x perasan...
aku cube tuk maafkan dia...
sebab dia pun manusia biasa...
nobody is perfect..right???


aku teringat balik kisah Nabi Muhammad dgn si Tua yang buta
si Tua ni selalu kutuk Nabi SAW tapi apa yang Nabi SAW buat....???
setiap hari Nabi SAW datang membawa makanan 
Nabi yang sangat pengasih uh menghancur dan melumatkan makanan tu
dahulu sebelum menyuapkan kemulut si Tua yang buta tu..
sehinggakan suatu hari apabila Nabi wafat...
Abu Bakar datang bertemu Aisyah untuk menanyakan apakah yang Rasulullah lakukan
yang belum beliau lakukan?
lalu Aisyah beritahuAbu Bakar bahawa Rasulullah sering memberi makan pada si Tua yang buta
apabila Abu Bakar menyuapkan makanan kepada Si Tua uh...
dia menolak dan mengatakan bahawa dia bukan orang yang selalu menyuapkan dia makanan
Abu Bakar menafikan tetapi Si Tua tetap dgn pendiriannya..
akhirnya...Abu Bakar mengatakan bahawa orang yang selalu menyuapkan makanan sudah wafat
iaitu orang yan selalu kau hina..Nabi Muhammad SAW
.....jadi aku try tuk maafkan die...
seperti Rasullah yang Sabar...
aku cube...
sebab aku tengah berusaha tuk bersihkan hati aku...


Ya, Allah....
Kau Ampunilah Dosa Hamba-Mu ini...Amiiien...





No comments:

Post a Comment