Followers

Sunday, January 29, 2012

~aku milik siapa~

Views
kepekatan malam semakin menelan
cebisan terakhir terang di kalbu
namun masih tidak menghuni lagi
lena di kelopak sepasang mata
minda tidak terpadam
menikam-nikam persoalan
yang makin membiru tanpa jawapan
tenang yang dicari
namun badai yang memukul
membalas kembali
menanyakan persoalan yang tidak terbalas
milik siapakah diriku?

nampak senang
namun tiada ulasan yan melengkapi persoalan
pakah aku milik Adam dan Hawa yang sejiwa
dalam permainan gelongsor yang mengasyikkan itu?
apakah aku milik kepingan kertas yang bernilai
yang aku bakar untuk menikmati sebatang rokok
lalu meniti laluan maut biarpun aku sedar hakikatnya?
perawan suci anggun wajahnya
jerawat manis di dinding pipi menambah lagi jelitanya
bibirnya merah bagai delima merekah
di kala hati terluka lara dialah pengubat segala derita kecewa
apakah aku milik kekasih hati?
nampak lengkap tetapi masih tidak dapat
membayangi persoalan yang kucari
aku milik siapa sebenarnya?

dalam aku termangu tanpa jawapan
di kamar berteman gelap gelita
tiba tiba sebutir nur mula menerangi segala
dalam terang nur yang sungguh indah tak berbilang
laungan sebuah suara menjawab dan
membuka simpul mati pada persoalan yang kucari

wahai manusia!
jasadmu milik tujuh kaki di bawah tanah
dan temanmu adalah liang lahad
yang indah berukir ayat suci al-Quran
engkau sebenarnya adalah rohmu
Pemilik abadi adalah Azza Wa Jalla
Allah Yang Maha Berkuasa
dan Maha Pencipta
terpadam nur
menghilang suara
namun terjawab suda apa yang kucari
surutlah gelora di hati dan minda
apa yang kuterima ini adalah hikmah
syukur tak terhingga
Ya Allah, terangilah hati ini
apabila ada badai memukul laluan hidup hamba yang lemah ini
Tanpa-Mu siapalah aku
kini kusedar milik siapa diriku
Allah, kaulah Pemilik segala aku...



written by:
Ganesh a/l Krishana Moorthy(Garry)

(sama2 kita mendoaka agar penulis ini mendapat hidayah)

1 comment: